کابل فشار ضعیف به انواع کابل های برقی که برای انتقال اکتریسیته به دستگاه های روشنایی، موتورهای الکتریکی و… استفاده می شود، گفته می شود. همچنین از این کابل ها در تاسیسات داخلی و خارجی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کابل های فشار ضعیف حتی قابلیت استفاده به صورت دفن در زمین را نیز دارا هستند.
دلیل این نام گذاری محدودیت میزان ولتاژی است که این کابل ها توانایی انتقال آن را دارند. به بیان دیر کابل های فشار ضعیف تنها می توانند سطح ولتاژ 300 الی 3000 ولت را منتقل کنند.

ساختار کابل فشار ضعیف

برای ساخت کابل های فشار ضعیف از رساناهای مختلفی استفاده می شود که رایج ترین آن ها مس است. برای ساخت این نوع کابل معمولا رشته های باریک مس به یکدیگر پیچیده شده و روی آن ها روکش های مختلفی از جنس های متفاوت به عنوان عایق قرار می گیرد. البته استفاده از فلز آلومینیوم برای سخت کابل های فشار ضعیف نیز امری رایج است.
کابل فشار ضعیف با توجه به رسانا و عایقی که برای ساخت آن به کار می رود دارای ویژگی های مختلفی خواهد بود. برای مثال بعضی از انواع آن ها بسیار منعطف هستند و برخی دیگر در گروه کابل های زره دار قرار گرفته و در برابر فشار مقاومت بالایی دارند. برخی از انواع کابل های فشار ضعیف نیز در مقابل حرارت و آتش مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند.

انواع کابل فشار ضعیف

کابل های فشار ضعیف با توجه به نوع هادی و عایقی که برای ساخت آن ها استفاده شده است، انواع متنوعی دارند و به طور کلی می توان آن ها را به 6 گروه زیر دسته بندی کرد:
1) فشار ضعیف معمولی
مانند کابل NYY با هادی مسی و عایق پلاستیکی و NAYY با هادی آلومینیومی و روکش پلاستیکی

2) فشار ضعیف شیلد دار
مانند کابل های NYCY ،NYSY و N2XCY

3) فشار ضعیف زره دار
نظیر کابل های فشار ضعیف NYRY ، N2XRY ، NYBY و N2XBY

4) فشار ضعیف شیلد دار و زره دار
مثل کابل های NYCYRY ، NYCYBY ، N2XCYRY ، N2XCYBY ،NYSYRY و NYSYBY

5) فشار ضعیف سربدار و زره دار
مانند کابل فشار ضعیف NYKB که دارای رسانای مسی، غلاف سربی، عایق پلاستیکی و زره فولادی است. این نوع کابل بیشتر زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که ممکن است کابل مورد نظر در معرض مواد شیمیایی خورند، هیدرو کربن ها و مواد حلال قرار گیرد.

6) فشار ضعیف شیلد دار و سربدار و زره دار
مانند کابل های NYKYRY، NYKYBY، N2XKYRY و N2XKYBY

نام گذاری کابل های فشار ضعیف

مانند کابل فشار قوی و کابل فشار متوسط برای نام گذاری هر کابل فشار ضعیف از حروف لاتین استفاده می شود، که به آن استاندارد آلمانی می گویند.
• بخش اول نام همه کابل ها با N یا NA شروع می شود که به ترتیب نشان دهنده استفاده از مس یا آلومینیوم، به عنوان هادی این کابل ها هستند.
• قسمت دوم که با یکی از حروف Y یا G مشخص می شود که نماد استفاده از پلاستیک و لاستیک به عنوان عایق کابل ها است.
• در ادامه برای نمایش نوع غلاف کابل فشار ضعیف از نمادهای Y، K و KL به نشانه پلاستیک، سرب و آلومینیوم استفاده می شود.

4/5 - (3 امتیاز)