حتما می دانید که در پروسه ساخت بناهای مختلف از انواع کابل های برق استفاده می شود. کابل فشار قوی یکی از کابل هایی است که در ساختمان سازی به عنوان کابل ضد آتش مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال در نیروگاه ها و شبکه های توزیع برق از این نوع کابل استفاده می شود.
جالب است بدانید که این کابل ها به دلیل ویژگی ها و ساختار خاصی که دارند برای سیم کشی های دفن شده در زمین استفاده بسیار پر مصرف هستند. حتی می توان از آن ها در کانال ها و به طور کلی زیر آب نیز استفاده نمود!
کابل برق فشار قوی با اسامی دیگری مانند کابل قدرت یا کابل ولتاژ بالا نیز شناخته می شود دارای عایق بندی بی نظیر و ایمنی بسیار بالایی است که به آن قدرت عبور ولتاژی بالاتر از 1000 ولت را می دهد. برخی از کابل های فشار قوی حتی ولتاژ 400 کیلو ولت (400000 ولت) را نیز عبور می دهند!

لایه های تشکیل دهنده کابل فشار قوی

کابل های برق باتوجه به ولتاژی که قرار است از خود عبور دهند دارای تعداد و نوع لایه های متفاوتی هستند. برای مثال کابل برق فشار قوی از هشت لایه تشکیل شده است تا عملکرد، استقامت و امنیت مطلوبی داشته باشد. نام این هشت قسمت از سطحی ترین لایه به داخلی ترین آن ها عبارت است از:
1) پوشش عایق خارجی
2) غلاف آلومینیومی (برای استحکام بیشتر کابل)
3) شیلد مسی و نوار متالیزه
4) کاغذ گرافیتی
5) نیمه هادی
6) XLPE (اصلی ترین عایق کابل فشار قوی)
7) نیمه هادی (برای یکنواخت کردن میدان الکتریکی)
8) هادی (در دو نوع مسی یا آلومینیومی)

آشنایی با پر مصرف ترین انواع کابل برق فشار قوی

کابل های فشار قوی با توجه به تکنولوژی به کار رفته در ساخت، تعداد رشته های به کار رفته در تولید آن ها، میزان ولتاژی که عبور می دهند و بسیاری موارد دیگر، دارای انواع مختلفی است. نوع کابل مصرفی با توجه به مورد مصرف آن و نیاز پروژه، توسط مهندسین به دقت انتخاب می شود. همچنین الزامی است که کابل های مصرفی از حداقل استانداردهای مورد نیاز برخوردار باشند.
هر نوع خطا در انتخاب نوع کابل فشار قوی یا غیر استاندارد بودن آن ها می تواند موجب اتلاف بودجه یا بدتر از آن خسارات و فجایع بزرگ تری مانند آتش سوزی شود. در ادامه پنج مورد از پر استفاده ترین کابل های برق فشار قوی در پروژه های مختلف معرفی شده اند:
• کابل های نسوز و ایمن در مقابل مواد روغنی یا نفتی
• کابل برق زره دار مسی یا آلومینیومی
• کابل های کواکسیکال و کابل های مربوط به شبکه
• کابل های کراسینگ مسی یا آلومینیومی که در دو نوع زره دار و ساده تولید می شوند.
• کابل های تک رشته یا دو، سه، چهار و پنج رشته ای.

در صورت نیاز به تهیه انواع کابل فشار قوی، فشار ضعیف، فشار متوسط، سربدار، ورزه دار، دریایی و… می توانید به شرکت کیام تال مراجعه کنید تا از استاندارد کابل ها و کیفیت تضمین شده محصولات آسوده خاطر باشید.

5/5 - (1 امتیاز)