سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) یا سیستم اتوماسیون ساختمان (BAS) به سیستمی اطلاق می‌شود که در یک ساختمان نصب شده و از طریق اجزای خود کنترل قسمت‌های مختلف ساختمان و نمایش خروجی‌های مناسب را برای کاربر امکان پذیر می‌نماید.

قسمت‌های مختلف تحت کنترل معمولا شامل تاسیسات مکانیکی و سیستم تهویه مطبوع (HVAC) و تجهیزات روشنایی بوده که می‌تواند به سیستم‌های ایمنی، آتش نشانی، تنظیم دسترسی، تامین برق اضطراری و … نیز تسری یابد

به طور کلی هدف از استفاده از سیستم مدیریت هوشمند ساختمان در یک ساختمان تطبیق شرایط کارکرد اجزای مختلف با توجه به شرایط محیطی و نیاز ساختمان در آن زمان است.

در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان بسیاری از اعمالی که ساکنان از روی عادت و بصورت غیر ارادی انجام می‌دهند توسط سیستم مدیریت هوشمند ساختمان انجام می‌ گردد که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه نیروی انسانی شده و بعلاوه کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های انرژی، کاهش خطاپذیری و افزایش اثربخشی سیستم را به دنبال دارد.

با بکارگیری انواع سنسورها در داخل و خارج ساختمان و با بکارگیری یک سیستم واحد می‌توان بصورت لحظه‌ای، کنترل تمامی شرایط آسایشی و امنیتی را در اختیار داشت و از آنها در جهت رسیدن به شرایط ایده‌آل استفاده کرد.

برای این منظور، نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خاص می‌باشد که با گردآوری اطلاعات محیطی و انتقال داده‌ها به سیستم مرکزی، روند کنترل و مدیریت ساختمان اجرا می‌گردد. در ساختمان‌های هوشمند با استفاده از سیستم خودکار کنترل روشنایی ساختمان، کنترل سیستم سرمایش و گرمایش، کنترل دوربین‌های مدار بسته، کنترل درها، کنترل وضعیت‌های اضطراری همچون آتش‌سوزی، زلزله و بسیاری کنترل‌های هوشمند دیگر، مصرف انرژی به نحو چشمگیری کاهش می‌یابد.

ساختمان هوشمند، ساختمانی است که مجهز به یک زیرساختار ارتباطاتی قوی بود که می‌تواند به صورت مستمر نسبت به وضعیت‌های متغیر محیط عکس‌العمل نشان داده و خود را با آنها وفق دهد و همچنین به ساکنین ساختمان این اجازه را می‌دهد که از منابع موجود به صورت موثرتری استفاده کرده و امنیت و آسایش آنها را افزایش دهد.

مزایای سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

با وجودی که اجرای سیستم مدیریت هوشمند ساختمان سبب افزایش هزینه‌های ساخت ساختمان می‌گردد، میزان صرفه جویی در هزینه‌های جاری ساختمان ناشی از اجرای این سیستم، می‌تواند در مدت کوتاهی هزینه‌های اولیه را جبران نماید و بعلاوه سطح بالاتری از آسایش را برای ساکنان به همراه داشته باشد.

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان دارای سطح انعطاف پذیری بالایی هستند که می‌توان به راحتی آنها را با نیازهای مختلف منطبق نمود. همچنین در هنگام بهره برداری به راحتی می‌توان عملیات تغییر و بهینه‌سازی برای راهبری بهتر و کاهش هزینه‌های انرژی و کاهش هزینه‌های تعمیراتی را انجام داد.

همچنین سیستم مدیریت هوشمند ساختمان از قابلیت کنترل پذیری بالایی برخوردار بوده و با اجرای ساختار مناسب، کنترل اجزای مختلف آن از سرتاسر دنیا امکان پذیر است. با تعریف سطوح دسترسی مختلف می‌توان قابلیت کنترل پذیری اجزای مختلف را سطح بندی نمود تا امکان اعمال برخی تغییرات تنها برای کاربران مجاز و در صورت وارد نمودن رمز عبور تعریف شده امکان پذیر باشد.

کاهش هزینه‌ با سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

مدت زمان طولانی از هشدار به اتلاف انرژی و لزوم پیشگیری از هدر رفتن آن نمی‌گذرد. اهمیت انرژی در پیشرفت روزافزون صنایع و اقتصاد کشورها به اندازه ای مورد توجه است که نیاز به صرفه جویی آن در تمامی کشورهای دنیا بخصوص کشورهای روبه رشد جهان به گونه ای خاص، احساس شده است.

اتلاف انرژی که در کشورهای روبه رشد بیش از سایر کشورها به چشم می‌خورد، بر لزوم جلوگیری از هدر رفتن آن می‌افزاید. با نگاهی به آمار اتلاف انرژی در ایران به وضوح درمی یابیم، مصرف بی رویه انرژی در بخش ساختمان و تجاری بیش درصد از سهم کل انرژی کشور را به خود اختصاص داده است که قطعا از سایر بخش ها است.

این میزان حدود 2/37 ارزش ریالی آن، رقم قابل توجهی خواهد بود. مطابق با آخرین برآوردهای آماری، ارزش سوخت مصرفی در فاصله سالهای 1381 تا 1390 ،بدون بهینه سازی آن معادل 8/60 میلیارد دلار است که با صرفه جویی و کنترل مصرف انرژی، این رقم به ۲/53 میلیارد دلار می‌رسد که 6/7 میلیارد دلار صرفه جویی به همراه خواهد داشت.

کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه های پرداخت شده توسط مردم برای سوخت مصرفی، ایجاد شرایط مطلوب دمای ساختمان به دلیل بالا رفتن کیفیت ساخت بناها و کاهش آلودگی محیط زیست ناشی از مصرف سوخت های فسیلی از جمله اهداف اقدامات انجام شده در راستای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها است.

اخیرا سازمان های دولتی با صرف هزینه های قابل توجهی برای فرهنگ سازی در جهت کاهش رشد مصرف انرژی اخیرا اقدامات مؤثری انجام داده اند به طوری که در مدت زمانی کوتاه، شاهد افزایش آگاهی مردم در این راستا شده ایم. این در حالی است که استفاده از تجهیزات و مصالحی که مانع از پرت انرژی در ساختمان می‌شوند به تنهایی برای بهینه سازی مصرف انرژی کافی نیستند.

به عنوان مثال استفاده از سیستم های گرمایشی که نهایت اصول استاندارد در آنها رعایت شده باشد و سبب استفاده بهینه از انرژی در ساختمان ها شوند به تنهایی نمی تواند در راستای بهینه سازی مصرف انرژی مفید واقع شوند، چرا که در هنگام گرم شدن بیش از حد ساختمان این سیستم ها به طور خودکار قطع نمی شوند و با ادامه مصرف انرژی در ساختمان سبب اتلاف بیش از حد آن خواهند شد.

لذا توجه به لزوم وجود سیستم هایی جهت کنترل این دستگاه ها بیش از نصب تجهیزات فوق ضروری به نظر می‌رسد. از سوی دیگر نبود چنین سیستمی جهت کنترل کلیه زیرسیستم های داخلی ساختمان و به منظور کاهش هرچه بر میزان تولید بیشتر اتلاف انرژی سبب از میان رفتن سهم عظیمی از سرمایه های کشور می‌شود که قطعا ناخالص ملی کشور بی تأثیر نیست.

با چنین نگرشی بر منابع عظیم انرژی کشور، گردآورندگان برنامه چهارم توسعه اقتصادی کشور در بخش الف از ماده ۴ لایحه این برنامه به نقش عظیم دولت در کنترل مصرف انرژی اشاره داشته اند و بر لزوم توجه به آن تأکید ورزیده اند. به طوری که ماده ۴ این لایحه به اجرای طرح های بهینه سازی و کمک به اصلاح فن آوری وسایل، تجهیزات و کارخانجات و سامانه های مصرف کننده انرژی در جهت کاهش مصرف انرژی و آلودگی هوا و توانمند سازی مردم در کاربرد فن آوری های مصرف، اختصاص یافته است.

ساختمان هوشمند

امکانات کلی سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

امنیت در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان برای هر واحد به صورت مستقل مجهز به یک کنترل کننده محلی می‌باشد که کنترل ورود و خروج را توسط سیستم انجام داده و از کسانی که به واحد وارد می‌شوند، (تشخیص هویت دیجیتالی) کارت مغناطیسی و یا کد دیجیتال رمز عبور دریافت می‌نماید.

در صورتی که رمز عبور درست بود، عبور و مرور به واحد به صورت نرمال ادامه پیدا می‌کند تا اینکه واحد تخلیه گشته و اعلام خروج شود، که معمولا در انتهای ساعت کاری می‌باشد. در این صورت نفر اولی که دوباره وارد می‌شود باید رمز ورود خود را وارد نماید.

در صورتی که رمز عبور وارد شده اشتباه بود، سیستم از طریق شبکه محلی به نرم افزار مرکزی اطلاع داده و آژیر خطر به صدا در می‌آید .همچنین نرم افزار اتاق کنترل، بر روی نقشه ساختمان، محل دقیق مشکل را نمایش می‌دهد در ضمن با پلیس در صورت نیاز تماس گرفته شده و نیز فیلم تصاویر محل مشکل نیز در اتاق کنترل نمایش داده شده و ذخیره می‌گردد.

مدیریت اتفاقات خاص در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

در هنگام بروز اتفاقات خاص مانند حمله های قلبی، زورگیری و به طور کلی احساس خطر، هر کنترل کننده محلی مجهز به کلید اعلام خطر بوده که با فشردن آن، آژیر خطر به صدا درآمده و نرم افزار مرکزی با خبر می‌شود. در صورت نیاز با پلیس یا آتش نشانی تماس گرفته شده و تصویر مربوط به واقعه در اتاق کنترل نمایش داده شده و ذخیره می‌گردد توسط نرم افزار کنترل مرکزی و بر روی نقشه ساختمان، محل دقیق اعلام خطر مشخص می‌گردد و روی صفحه مانیتور اصلی نشان داده می‌شود.

مدیریت حریق در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

در مدیریت حریق سیستم مدیریت هوشمند ساختمان، تشخیص به موقع حریق و محل اصلی بروز آن، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در کلیه واحدها بستگی به نوع کاربری واحد، حسگرهایی مربوط به تشخیص دود و حرارت نصب شده که به کنترل کننده محلی آن واحد متصل می‌باشد در صورتی که هر گونه دودی که نشانگر آتش سوزی باشد، و یا حرارتی که نشانگر حریق است، احساس شود، کنترل کننده محلی آژیری پخش می‌نماید که نشانگر وقوع حریق می‌باشد و به نرم افزار مرکزی هم اطلاع می‌دهد با آتش نشانی و صاحب واحد تماس گرفته شده و اطلاع رسانی الزم انجام می‌گردد. تصاویر صحنه حریق نمایش داده شده و ذخیره می‌گردد بر روی مونیتور اصلی نیز محل دقیق وقوع حادثه روی نقشه ساختمان نمایش داده شده و مشخص می‌گردد در صورتی که آن واحد مجهز به تجهیزات اطفاء حریق باشد و سیستم بر روی کنترل خودکار قرار داشته باشد و یا دستوری از اتاق کنترل دریافت نماید، اطفاء حریق به صورت خودکار انجام و آب پاشها و کپسول های خودکار منطقه آتش به کار می‌افتد می‌پذیرد.

مدیریت دوربین های مدار بسته در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

در هر واحدی که احساس گردد نیاز به کنترل از طریق دوربین می‌باشد، یک یا چند دوربین مدار بسته تحت شبکه نصب می‌گردد که امکان چرخش و بزرگنمایی نیز می‌تواند داشته باشد. هر صاحب واحدی می‌تواند در کنترل کننده محلی خود تعیین نماید که مایل هست که از اتاق کنترل، دوربینش .کنترل گردد یا خیر. در اتاق کنترل، مدیر سیستم می‌تواند هر دوربینی را که مجاز به دیدنش باشد در هر زمان رویت کرده و در صورت لزوم فیلم مربوط به آن را ذخیره نماید .در صورت بروز هر واقعه مهم در ساختمان، فیلم آن واقعه به صورت خودکار ذخیره می‌گردد. برخی از واحد ها و یا راهروها که اهمیت و یا رفت و آمد زیادی دارند و ممکن است نیاز باشد که همیشه در حال فیلم برداری باشند را می‌توان به صورت تک فریم در فواصل خاص و یا به صورت تمام فریم، فیلم برداری نمود .فیلم های ذخیره شده، توسط نرم افزار خاصی قابل نمایش و انتقال می‌باشند.

مدیریت انرژی در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

انرژی های مصرفی درساختمان معمولا در قالب روشنایی، حرارتی و برودتی می‌باشند. برای صرفه جویی در مصرف انرژی، باید بتوان انرژی هایی که در ساعات مصرف بیش از حد مصرف می‌شوند را مهار نمود و نیز انرژی هایی را که در ساعات خالی از سکنه تلف می‌شوند را حذف کرد. عمده مصرف انرژی الکتریکی در روشنایی و فن کویل ها می‌باشد. در صورتی که صاحب واحد از آن خارج شد، فن کویل خاموش شده و کلیه چراغ های روشنایی خاموش می‌گردد. در ساعت خاصی از صبح، سیستم فن کویل شروع به کار کرده و دمای واحدها را به دمای نرمال تنظیم شده می‌رساند. در ساعاتی که سکنه در واحد حضور دارند، دمای واحد در بازه خاصی قرار دارد و فن کویل تا دمای واحد در درجه تنظیم شده ثابت بماند و به صورت خودکار کنترل می‌شوند. کنترل فن کویل های هر واحد در اختیار کنترل کننده محلی آن واحد قرار دارد و نیز برنامه های دمایی جهت صرفه جویی انرژی را از نرم افزار مرکزی دریافت می‌نماید.

برخی از اهداف سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

  • ایجاد محیطی مطلوب برای افراد حاضر در ساختمان
  • استفاده بهینه از تجهیزات و افزایش عمر مفید آنها
  • ارائه سیستم کنترلی با قابلیت برنامه ریزی زمانی عملکرد
  • کاهش چشمگیر هزینه های مربوط به نگهداری و بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی
  • عدم نیاز به پیمانکار دائمی ساختمان
  • امکان مانیتورینگ و کنترل تمامی نقاط تحت کنترل از طریق یک PC و یا اینترنت
  • با توجه به یکپارچه سازی ساختمان، تمام تجهیزات بصورت هماهنگ کارکرده و امکان تداخل و بروز مشکالت ناشی از عدم هماهنگی از بین می‌رود
  • امکان گرفتن گزارش های آماری از تمامی تجهیزات و عملکرد آنها به منظور بهینه سازی مصرف و عملکرد

وظایف سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

  • کنترل تاسیسات مکانیکی و الکتریکی (لینک به بخش کنترل تاسیسات مکانیکی)
  • کنترل سیستم های روشنایی (لینک به بخش کنترل سیستم های روشنایی)
  • کنترل تهویه مطبوع (لینک به بخش کنترل تهویه مطبوع)
  • سیستم اعلام حریق و کنترل دود (لینک به بخش کنترل سیستم اعلام حریق)
  • کنترل تردد و حفاظت (لینک به بخش کنترل تردد و حفاظت)
  • مدیریت آسانسورها در زمان های خاص
5/5 - (12 امتیاز)